Werdykt 43. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film

W sobotę miał miejsce wielki finał 43. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film.

Podczas uroczystej gali 43. Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film poznaliśmy laureatów tegorocznej edycji festiwalu.


KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH


WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny


Grzegorz Dębowski za film Tyle co nic oraz producenci Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska i Jacek Bromski

Uzasadnienie: Grand Prix dla filmu, który w sposób niesłychanie wrażliwy opowiada historię człowieka uczciwego, stawiającego czoła lokalnej społeczności, dążąc do prawdy. To film kompletny, gdzie wszystkie środki dramaturgiczne współgrają ze sobą tworząc przejmujący obraz współczesnej, zmieniającej się polskiej wsi.


JANTAR 2024 im. Stanisława Różewicza za reżyserię


Klaudiusz Chrostowski za reżyserię filmu Ultima Thule

Uzasadnienie: W tym skromnym, ale szalenie klimatycznym i emocjonalnym filmie reżyser w sposób skupiony i głęboki kreśli portret przyjaźni dwóch mężczyzn pochodzących z różnych światów na tle surowej szetlandzkiej przyrody.


JANTAR 2024 za scenariusz oraz tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą


Grzegorz Dębowski za scenariusz do filmu Tyle co nic w reżyserii Grzegorza Dębowskiego

Uzasadnienie: Autor w sposób niezwykle świadomy użył gatunku kryminału, aby opowiedzieć nam uniwersalną historię człowieka walczącego o godność i podmiotowość. Przekonujący portret małej społeczności, dialogi oraz antyczny tragizm opowieści zachwyciły jury


JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie – rolę męską


Artur Paczesny za rolę w filmie Tyle co nic w reżyserii Grzegorza Dębowskiego

Uzasadnienie: Za świadomy i wrażliwy debiut filmowy, stworzenie niezapomnianego, nieoczywistego bohatera walczącego o godność i sprawiedliwość.

Rzuć okiemDzieci Amelii – recenzja filmu. Rodzinka Addamsów po portugalsku

Ex aequo

Jakub Zając za rolę w filmie Horror Story w reżyserii Adriana Apanela

Uzasadnienie: Za stworzenie postaci everymana usiłującego przeżyć na rynku pracy. Za umiejętność budzenia śmiechu i współczucia jednocześnie.


JANTAR 2024 za odkrycie aktorskie – rolę kobiecą


Aleksandra Jachymek i Dagmara Brodziak za role w filmie: Camper w reżyserii Łukasza Suchockiego.

Uzasadnienie: Za wiarygodny portret młodych współczesnych kobiet. Aktorki, swoimi kreacjami, stawiają pytanie jak pogodzić potrzebę wolności z potrzebą poczucia bezpieczeństwa. Za niezwykłą chemię, którą wytworzyły.


JANTAR 2024 za szczególny wkład twórczy debiutanta


Agata Wińska za kostiumy do filmu ,Tyle co nic w reżyserii Grzegorza Dębowskiego

Uzasadnienie: Za kostiumy, które budują kolorystyczną kompozycję obrazu i pełnokrwistość postaci wsi polskiej.


JANTAR 2024 im. Arka Tomiaka za zdjęcia


Aleksander Pozdnyakov za zdjęcia do filmu Tyle co nic w reżyserii Grzegorza Dębowskiego

Uzasadnienie: Za malarskie kompozycje w nieoczywistej przestrzeni polskiej wsi. Za czułość w obserwowaniu bohaterów.


KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW DOKUMENTALNYCH


WIELKI JANTAR 2024 za pełnometrażowy debiut fabularny


Maciej Hamela za film Skąd dokąd.

Uzasadnienie: Dla głęboko poruszającego, zachwycającego prostotą i czystością formy dzieła, które pokazuje cierpienie, dramat i bezbronność zwykłego człowieka w czasie wojny.


JANTAR 2024 za reżyserię oraz tygodniowy pobyt w Domu pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich W Kazimierzu Dolnym nad Wisłą


Piotr Kielar za film Ja, Rosiński.

Uzasadnienie: Za zbudowanie intymnego, wielowymiarowego portretu wielkiego artysty, który do końca
walczy o niezależność swojego życia i sztuki.


JANTAR 2024 za zdjęcia


Tomasz Woźniczka za zdjęcia do filmu ,Córy węgla w reżyserii Anety Nowickiej

Uzasadnienie: Za precyzyjną wizualną koncepcję filmu i stworzenie portretu kobiet pracujących w
kopalni.


WYRÓŻNIENIE 2024


Hanna Nobis za film Prawy chłopak.

Uzasadnienie: Za towarzyszenie bohaterowi w zaskakującej duchowej przemianie.


KONKURS KRÓTKOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FILMOWYCH


JANTAR 2024 za krótkometrażowy film fabularny 10 000 zł – nagroda Canal +


Anna Wowra za film Jsme v tom Spolu

Uzasadnienie: Za empatyczne, ale i bezlitosne spojrzenie w serca swoich młodych bohaterek. Za surowość, wdzięk i bezpretensjonalność w opowiadaniu o dziewczyńskiej przyjaźni. Za piękny, spełniony film.


Wyróżnienie za krótkometrażowy film fabularny


Adelina Borets za film Uwaga dobry pies

Uzasadnienie: Za czułe podejście do bohaterów i poruszający obraz przemijania. Za niezwykle trafny balans pomiędzy trudnymi tematami a tym, co jasne i pokrzepiające.


JANTAR 2024 za krótkometrażowy film dokumentalny 10 000 zł – nagroda Canal +


Mariusz Rusiński za film Moja siostra

Uzasadnienie: Za bardzo szczerą opowieść o tym co dla autora najbliższe, bolesne i trudne, za odważne wniknięcie kamerą w relacje swojej rodziny, desperacko walczącej o wzajemne zrozumienie i zaufanie.


Wyróżnienie za krótkometrażowy film dokumentalny


Marcina Kundera za film Czyste niebo

Uzasadnienie: Za świetnie skonstruowaną opowieść o dwójce przyjaciół, którym przyszło wychowywać się w cieniu bezlitosnej wojny.


JANTAR 2024 za krótkometrażowy film animowany 10 000 zł – nagroda Canal +


Agnieszka Popińska za film Moja mama

Uzasadnienie: Za pełną humoru, poruszającą opowieść o relacji matki z córką zawartą w prostej formie animacji rysunkowej.


Wyróżnienie za krótkometrażowy film animowany


Anita Kwiatkowska – Naqvi za film Momo i lulu

Uzasadnienie: Zastanawiamy się czasami, co jest istotą filmowej opowieści: jej przesłanie, uroda formalna, sens… Momo i Lulu w dziewięć minut, odpowiadają nam na te wątpliwości w sposób najbardziej dosadny z możliwych i robią to z pomocą plasteliny.


JANTAR 2024 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego 5 000 zł dla autora zdjęć i 5 000 zł z przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu – nagroda Heliograf Rental House.


Norbert Wojtysiak za zdjęcia do filmu Mandala w reżyserii Mikołaja Janika

Uzasadnienie: Za atmosferę, klimat i ton filmu. Za skromność i zdecydowanie pracy kamery będącej na służbie filmowego opowiadania.


KONKURS TEATROTEK


JANTAR 2024 w konkursie Teatrotek za reżyserię


Teresa Czepiec za Oprocentowanie zmienne

Uzasadnienie: Świat, w którym wartość człowieka mierzona jest w złotówkach sportretowała bez złudzeń i zmiękczeń.

ex aequo

Bartosz Paduch za Jamajka

Uzasadnienie: Rodzinne sprawdzam, kiedy wszystko, czemu ufamy, okazuje się fasadą w brawurowej
scenie zbiorowej.


Nagroda w konkursie Teatrotek za zdjęcia


Maciej Kochajewski za Jamajka w reżyserii Bartosza Paducha

Uzasadnienie: Za perfekcyjny taniec na siedem osób i jedno mieszkanie.


Nagroda w konkursie Teatrotek w kategorii kreacja aktorska


Klara Bielawka za Oprocentowanie zmienne w reżyserii Teresy Czepiec

Uzasadnienie: Za emocjonalny rollercoaster w aktorskiej ascezie.

Ex aequo

Rzuć okiemTaylor Swift – THE TORTURED POETS DEPARTMENT – recenzja płyty

Dorota Segda za Królowa Boazerii w reżyserii Tadeusza Kabicza

Uzasadnienie: Za to co zagrane między słowami.


NAGRODY POZAREGULAMINOWE


NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY


Tyle co nic, reż. Grzegorz Dębowski

Uzasadnienie: Za uczciwość i autentyzm spojrzenia na problemy współczesnej wsi.


NAGRODA DZIENNIKARZY ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM DOKUMENTALNY


Skąd dokąd, reż. Maciej Hamela

Uzasadnienie: Za oryginalność i intymność opowieści o wojnie w Ukrainie.


NAGRODA DZIENNIKARZY ZA FILM KRÓTKOMETRAŻOWY


My Secret Cyberlove, reż. Bartosz Stankiewicz

Uzasadnienie: Za brawurową zabawę formą i nieoczywisty obraz polskości.

Ex aequo

Rouge, reż. Sophie Horry

Uzasadnienie: Za precyzję, z jaką autorka opowiada o emocjach trudnego okresu dojrzewania.


NAGRODA PUBLICZNOŚCI ZA PEŁNOMETRAŻOWY FILM FABULARNY


Horror Story, reż. Adrian Apanel


NAGRODA SPECJALNA STOWARZYSZENIA KIN STUDYJNYCH 5 000 zł z przeznaczeniem na wsparcie dystrybucji tytułu w kinach Studyjnych


Camper, reż. Łukasz Suchocki

Uzasadnienie: Za wyjątkowy powiew świeżości łączący w sobie unikalny styl wizualny, narracyjną dynamikę oraz śmiałe podejście do poruszanych tematów. Czuliśmy się zaproszeni do kampera, do jego ciasnego wnętrza przepełnionego emocjami uchwyconymi w bliskich ujęciach oraz swobodnych i otwartych postawach bohaterów. Filmowa odyseja w poszukiwaniu siebie, spełnienia i samoakceptacji przerodziła się w podróż ku dojrzałości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *