Wywiad z Karoliną Rudzik – organizatorką Festiwalu JoséSong

Tekst powstał we współpracy z Festiwalem Piosenki Obcojęzycznej JoséSong. Publikacja niesponsorowana.

W tym roku już po raz ósmy organizatorzy Festiwalu Piosenki Obcojęzycznej JoséSong zaprosili młodych, utalentowanych wokalistów z całej Polski. Za nami już wszystkie etapy, a ten ostatni, czyli finał odbył się 15 listopada, który wyłonił laureatów w poszczególnych kategoriach. Tuż po zakończeniu tegorocznej edycji miałem możliwość porozmawiać z Karoliną Rudzik, organizatorką Festiwalu JoséSong.


Krystian Błazikowski (KB): Co zainspirowało Panią do stworzenia Festiwalu JoséSong i jak wyglądały jego początki?

Karolina Rudzik (KR): Jako nauczycielka w XXII Liceum Ogólnokształcącym im. José Martí zawsze szukałam sposobów, aby uczniowie mogli rozwijać swoje talenty i pasje w sposób angażujący i innowacyjny. Kiedy zauważyłam, jak chętnie młodzież śpiewa w obcych językach, pomyślałam, że warto stworzyć przestrzeń, która nie tylko pozwoli im zaprezentować swoje umiejętności, ale także umożliwi im poznanie innych kultur. Pierwsze edycje były skromne. Pomimo ograniczeń finansowych, od samego początku czuło się entuzjazm uczestników i publiczności, co dało mi siłę, aby rozwijać ten projekt.

KB: Jaką rolę odgrywa promowanie piosenki obcojęzycznej w rozwoju młodzieży i edukacji międzykulturowej?

KR: Promowanie piosenki obcojęzycznej to niezwykle skuteczny sposób na rozwijanie w młodzieży kompetencji językowych, świadomości międzykulturowej i otwartości na świat. Śpiewanie w obcym języku wymaga głębokiego zrozumienia tekstu, co przekłada się na naukę słownictwa, poprawnej wymowy i intonacji. Jednak wartość tego procesu wykracza poza samą naukę języka. Piosenka jest nośnikiem emocji, historii i kultury, dlatego młodzi ludzie, śpiewając utwory w języku obcym, uczą się nie tylko języka, ale także poznają tradycje, wartości i konteksty kulturowe innych krajów. Takie doświadczenie buduje w nich tolerancję, zrozumienie i szacunek do różnorodności.

Rzuć okiem: Nie muszę iść na kompromisy. Wywiad z Borsukiem

Co więcej, proces tworzenia i wykonywania muzyki ma głęboki wpływ na dobrostan młodzieży. Muzyka, będąca jednym z najpotężniejszych środków wyrazu, pomaga młodym ludziom w radzeniu sobie z emocjami i stresami codziennego życia. Kreatywność, która towarzyszy tworzeniu muzyki, działa jak swoista forma terapii – pozwala na wyrażenie siebie, na uwolnienie emocji, a także na rozwijanie poczucia własnej wartości i pewności siebie. Wspólne wykonywanie utworów w obcych językach buduje więzi między uczestnikami, pozwala im poczuć się częścią czegoś większego, a także dostarcza radości i satysfakcji, co ma ogromny wpływ na ich ogólny stan psychiczny i emocjonalny. Kreatywność w muzyce to nie tylko rozwijanie umiejętności artystycznych, ale także dbanie o zdrowie psychiczne młodzieży, wspieranie ich w budowaniu tożsamości i w radzeniu sobie z wyzwaniami dorastania.

KB: Jak wygląda proces przygotowań do Festiwalu i jakie wyzwania pojawiają się najczęściej?

KR: Organizacja Festiwalu to proces złożony i długotrwały. Prace nad kolejną edycją zaczynają się już dzień po zakończeniu poprzedniej – analizujemy, co się udało, a co wymaga poprawy. Następnie opracowujemy szczegółowy harmonogram, poszukujemy sponsorów i partnerów, a także planujemy działania promocyjne. Najczęstsze wyzwania to kwestie finansowe i logistyczne – pozyskiwanie funduszy na wydarzenie oraz koordynacja wszystkich zaangażowanych osób i instytucji.

josesong

KB: W jaki sposób uczniowie XXII LO im. José Martí angażują się w organizację i jakie korzyści czerpią z tej współpracy?

KR: Przy organizacji Festiwalu działa Młodzież z XXII LO im. José Martí oraz z Fundacji Rozwoju Pasji JoséSong. Angażują się w promocję wydarzenia, obsługę techniczną, rejestrację uczestników, a także w prowadzenie sceny. Dzięki tym zadaniom uczą się pracy zespołowej, zarządzania czasem, odpowiedzialności i organizacji, co niewątpliwie rozwija ich umiejętności praktyczne i interpersonalne. Co więcej, ich zaangażowanie to doskonała okazja do zdobywania doświadczenia w organizacji dużych wydarzeń, co może okazać się cennym atutem w przyszłości zawodowej.

Rzuć okiem: Przeszłość stworzyła wiele scenariuszy. Wywiad z Wrzoską

Dodatkowo, udział w organizacji Festiwalu daje młodzieży możliwość bezpośredniego kontaktu z młodymi ludźmi z różnych części Polski, co sprzyja budowaniu relacji, wymianie doświadczeń oraz integracji rówieśniczej. Młodsze pokolenie, uczestnicząc w takim wydarzeniu, zyskuje możliwość poznania swoich rówieśników, którzy dzielą pasję do muzyki i sztuki, co stwarza przestrzeń do współpracy i budowania wspólnych inicjatyw. Młodzież ma także wyjątkową okazję do zapoznania się z środowiskiem uniwersyteckim, ponieważ przesłuchania odbywają się w prestiżowym budynku Wydziału Neofilologii i Wydziału Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego. To nie tylko inspiruje ich do dalszej edukacji, ale również daje im poczucie, że są częścią większej wspólnoty.

Ponadto, praca przy Festiwalu rozwija ich kreatywność i otwartość na różnorodność kulturową, ponieważ mają okazję współpracować z osobami o różnych zainteresowaniach, doświadczeniach i talentach. W ten sposób nie tylko wzbogacają swoje umiejętności organizacyjne, ale także stają się bardziej otwarci na świat, co ma ogromny wpływ na ich dalszy rozwój osobisty i zawodowy.

josesong

KB: Jaką rolę odgrywa nowo powstała Fundacja Rozwoju Pasji JoséSong w organizacji kolejnych edycji?

KR: Dzięki Fundacji, Festiwal zyskał profesjonalną strukturę, która umożliwia nie tylko sprawne zarządzanie organizacyjne, ale także pozyskiwanie nowych partnerów i sponsorów. To dzięki jej wsparciu możliwe jest poszerzenie zakresu działań Festiwalu oraz organizowanie dodatkowych wydarzeń towarzyszących, takich jak warsztaty, koncerty czy spotkania z mentorami. Fundacja zapewnia również pomoc w organizacji działań promujących Festiwal, co pozwala na dotarcie do szerszej publiczności i zachęcanie do udziału młodych artystów z całej Polski.

Misją Fundacji jest kompleksowe wsparcie młodych artystów na każdym etapie ich drogi artystycznej. Poprzez organizację Festiwalu, Fundacja daje młodzieży niepowtarzalną okazję do zaprezentowania swoich talentów, ale także do rozwoju osobistego. Młodzi artyści biorący udział w Festiwalu zdobywają cenne doświadczenie sceniczne, budują pewność siebie oraz rozwijają swoje umiejętności, a także uczą się profesjonalizmu i odpowiedzialności.

Rzuć okiem: Chcieliśmy stworzyć materiał melodyjny. Wywiad z Traces to Nowhere

Co więcej, osoby zaangażowane w Fundacji mają okazję do realizowania własnych pomysłów i projektów, które stają się częścią większej całości. Team Fundacji nie tylko uczy się zarządzania projektami, ale również nabierają pewności siebie w pracy twórczej i organizacyjnej.

Fundacja Rozwoju Pasji JoséSong odgrywa więc podwójną rolę – nie tylko jako organizator Festiwalu, ale także jako przestrzeń rozwoju dla młodych ludzi, którzy mogą działać w jej strukturach, rozwijać swoje umiejętności zawodowe i realizować projekty, które mają realny wpływ na wydarzenia artystyczne. To przygotowuje ich do wyzwań na rynku pracy, w obszarze marketingu, organizacji wydarzeń czy współpracy z różnymi instytucjami.

KB: Czy są jakieś wyjątkowe momenty w historii Festiwalu, które szczególnie zapadły Pani w pamięć?

KR: Jeden z najbardziej wzruszających momentów to występ uczestnika, który mimo wielkich trudności życiowych i tremy stanął na scenie i porwał publiczność swoją interpretacją utworu. To pokazuje, jak Festiwal potrafi zmieniać życie młodych ludzi, dodawać im odwagi i pewności siebie.

Rzuć okiem: Muzyka jest dla mnie formą autoterapii. Wywiad z LINĄ

KB: Jakie możliwości otwierają się przed laureatami konkursu, dzięki udziałowi w wydarzeniu?

KR: Przede wszystkim stają się częścią naszej społeczności, która wspiera ich bezustannie, zapraszając na różne wydarzenia kulturalne. Laureaci zdobywają cenne doświadczenie sceniczne i często nawiązują kontakty z przedstawicielami branży muzycznej. Dla wielu z nich jest to początek kariery – niektórzy występują później w programach telewizyjnych, nagrywają własne utwory czy biorą udział w międzynarodowych konkursach muzycznych.

KB: Jakie znaczenie mają nagrody i wyróżnienia, takie jak Warszawska Nagroda Edukacji Kulturalnej, dla Festiwalu i jego przyszłości?

KR: Nagrody takie jak ta potwierdzają, że nasza praca ma sens i jest doceniana nie tylko przez uczestników, ale także przez instytucje zewnętrzne. Dzięki nim zyskujemy większą wiarygodność w oczach partnerów i sponsorów, co otwiera przed nami nowe możliwości rozwoju.

Rzuć okiem: To, co robię, jest pełni moje. Wywiad z Dominiką Płonką

KB: Jakie są Pani plany na dalszy rozwój Festiwalu i poszerzanie jego zasięgu?

KR: Ważnym elementem dalszego rozwoju Festiwalu jest wzbogacenie jego formuły o nowe wydarzenia towarzyszące. Chciałabym w przyszłości organizować warsztaty artystyczne i panele dyskusyjne, które pozwolą młodym uczestnikom na jeszcze głębszą interakcję z profesjonalistami z branży muzycznej i artystycznej. Warsztaty te mogłyby obejmować nie tylko kwestie związane z samym wykonawstwem muzycznym, ale także aspekty kariery artystycznej, promocji i zarządzania, które są niezwykle ważne w dzisiejszym świecie kultury. W ten sposób młodzi artyści będą mogli nie tylko rozwijać swoje umiejętności wokalne, ale także zdobywać wiedzę na temat tego, jak funkcjonować w branży muzycznej.

Ważnym aspektem, na który kładziemy duży nacisk, jest jakość występów, które odbywają się podczas uroczystej gali Festiwalu. To wyjątkowe doświadczenie, kiedy uczestnicy mogą występować na jednej scenie z profesjonalnymi muzykami. Tego rodzaju występ jest dla młodych artystów niezapomnianym przeżyciem, które pozwala im poczuć się jak prawdziwi artyści, grający w towarzystwie profesjonalistów. To doskonała okazja, by doskonalić swoje umiejętności sceniczne, nawiązać kontakt z profesjonalnym światem muzyki oraz zwiększyć pewność siebie. Chciałabym, aby każdy nasz występ wyglądał właśnie w ten sposób, z pełnym wsparciem muzyków, co podnosi jakość całego wydarzenia i daje młodym uczestnikom ogromną satysfakcję. Dzięki współpracy z profesjonalnymi muzykami młodzi artyści mogą poczuć, że ich praca ma wartość i że są częścią profesjonalnej społeczności muzycznej. Chciałabym, aby Festiwal JoséSong stał się symbolem artystycznej wymiany i edukacji międzykulturowej, a jego zasięg i prestiż rosły z każdą edycją.

Rzuć okiem: Nie musisz się zmieniać. Wywiad z WOLSKĄ

KB: Czy planowane są nowe inicjatywy w ramach Fundacji, które mogłyby wspierać młodych artystów?

KR: Tak, planujemy programy mentoringowe, warsztaty wokalne oraz wsparcie w realizacji pierwszych nagrań studyjnych młodych artystów.

KB: Jak Festiwal wpływa na popularyzację języków obcych oraz kultur różnych krajów wśród młodzieży?

KR: Przede wszystkim Festiwal pokazuje młodym ludziom, jak fascynujący i inspirujący może być proces nauki języków obcych, gdy jest on połączony z czymś, co ma dla nich realne, emocjonalne znaczenie. Śpiewanie w obcym języku staje się dla uczestników nie tylko okazją do nauki słów i gramatyki, ale także sposobem na zrozumienie kultury, tradycji i historii, które kryją się za tym językiem.

Muzyka jest językiem uniwersalnym, który nie zna granic – to fakt, który w pełni odzwierciedla ideę Festiwalu. Kiedy młodzi artyści śpiewają w obcym języku, nie tylko uczą się nowego słownictwa, poprawnej wymowy i intonacji, ale także zdobywają głębsze zrozumienie kontekstu kulturowego, w jakim powstała dana piosenka. W ten sposób Festiwal staje się narzędziem edukacyjnym, które sprawia, że nauka języków obcych staje się bardziej atrakcyjna i angażująca, niż w tradycyjnych, szkolnych warunkach. Język staje się narzędziem wyrażania emocji, opowiadania historii i komunikowania się z innymi, co w naturalny sposób rozwija w młodzieży zainteresowanie światem i chęć poznawania go w szerszym kontekście.

Rzuć okiem: Myślę, że będzie jak zawsze – czyli zaskakująco. Wywiad z zespołem Hypnosaur

KB: Jakie kryteria są najważniejsze podczas oceniania uczestników konkursu?

KR: Najważniejsza jest autentyczność i umiejętność przekazania emocji. Oceniając, zwracamy uwagę na interpretację utworu, poprawność językową, wymowę oraz technikę wokalną.

KB: Jaką rolę pełni muzyka jako uniwersalny język w integracji międzyludzkiej i międzykulturowej?

KR: Muzyka jest uniwersalnym językiem, który przekracza granice językowe i kulturowe, łącząc ludzi na całym świecie. Dzięki niej możliwe jest wzajemne zrozumienie i odkrywanie różnic oraz podobieństw między kulturami. Muzyka umożliwia wyrażanie emocji, które są wspólne dla wszystkich, niezależnie od pochodzenia, co sprzyja integracji międzyludzkiej. Wspólne muzykowanie pomaga młodzieży budować więzi, uczyć się tolerancji i współpracy. W ten sposób muzyka staje się mostem, który łączy, inspiruje i otwiera na różnorodność.

josesong

Źródło grafik użytych w publikacji: Festiwal Muzyki Obcojęzycznej JoséSong

https://linktr.ee/flowpop

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *