Znamy program Frontu Wizualnego tegorocznych Nowych Horyzontów

Kryminalny thriller i tropikalny erotyk w jednym, intymny pamiętnik filmowy, przyrodnicze sci-fi, miłosny list w formie filmu, psychoanalityczny esej o twórcy psychoanalizy, vogueingowy musical i najżałośniejszy unboxing sezonu – liczne atrakcje Frontu Wizualnego wylicza kuratorka sekcji Ewa Szabłowska.

Zawsze bliższy był mi filmowy maksymalizm niż minimalizm i układając tegoroczny program kierowałam się zasadą more is more. Co nie znaczy, że nie znajdziecie w programie filmów o radykalnie surowej formie czy melancholii w rozmiarze XXL.

– tegoroczny Front Wizualny według Ewy Szabłowskiej

Front Wizualny jest nieprzewidywalny, ponieważ łączy dwa obszary, gdzie może wydarzyć się wszystko: kino i sztukę. Znajdziecie tutaj filmy nakręcone przez artystów i artystki wizualne, brawurowo wkraczających w świat kina narracyjnego, debiuty, ale też eksperymentalne obrazy uznanych twórców.

Rzuć okiem: Sand Land – recenzja anime. Mad Max po japońsku

Front wizualny


Front Wizualny: co w programie?


Reas, reż. Lola Arias

Odjechany musical dokumentalny o argentyńskich więźniarkach, łączący energię punkowego koncertu z vogue’ingiem.

Ludzka hibernacja (The Human Hibernation), reż. Anna Cornudella Castro

Hipotetyczny świat, w którym natura człowieka każe mu zapadać w zimowy sen. A ludzie są podporządkowani prawom przyrody jako integralna część ekosystemu.

Dream Team, reż. Whitney Horn, Lev Kalman

Wyobraź sobie, że zasypiasz przed telewizorem. I że wciąż trwają lata 90., era kiczu i bezwstydu. Duet Hron-Kalman zabiera Cię w podróż, która przypomina szalone, kolorowe skakanie między telewizyjnymi kanałami.

Pomylony film (The Wrong Movie), reż. Keren Cytter

Hipnotyczny,przypominający zbiorowy bad trip, portret nowojorskiej bohemy autorstwa Keren Cytter, jednej z najbardziej intrygujących artystek wizualnych, działających obecnie w obszarze kina.

Sypiając z tygrysem (Mit einem Tiger schlafen / Sleeping with a Tiger), reż. Anja Salomonowitz

Zwieńczenie wieloletniego projektu Anji Salomonowitz poświęconego twórczości austriackiej malarki Marii Lassnig. Reżyserka buduje portret artystki – poetycki, dramatycznie przerysowany, ekspresyjny do granic groteski.

Mojżesz (Moses), reż. Jenni Luhta, Lauri Luhta

Zygmunt Freud zakończył swoje życiowe dzieło pracą Mojżesz i monoteizm, która została wydana w 1939 roku. Jenni i Lauri Luhta, para fińskich artystów, przenosi tę książkę na ekran jako swoisty werbalno-wizualny traktat.

Rzuć okiem: Martwi Detektywi – recenzja 1. sezonu. A jak ty umarłeś?

Mademoiselle Kenopsia, reż. Denis Côté

Kenopsia to słowo określające niesamowitą atmosferę, która panuje w opuszczonej, niegdyś tętniącej życiem przestrzeni. Denis Côté bada takie właśnie miejsce: labiryntowy amalgamat biura, szpitala, kościoła i domu.

Baan (Home), reż. Leonor Teles

Gdy ma się złamane serce, czas zaczyna płynąć inaczej. Pulsujący intensywnymi kolorami, nakręcony na taśmie 16 mm i eksperymentujący z fakturą film portugalskiej reżyserki jest kinofilskim, wyczulonym na miejskość portretem zadurzenia i tęsknoty. I listem miłosnym wysłanym do Wong Kar Waia.

Kemping nad jeziorem (Camping du Lac / Lakeside Camping), reż. Éléonore Saintagnan

Nagrodzony w Locarno, figlarny film, którego struktura ma lekkość dziecięcych zabaw oraz wrażliwość spod znaku Agnès Vardy. Kemping zaczyna się niepozornie jako relacja z pechowego urlopu, ale niezauważalnie realizm ustępuje baśniowości.

Życie to ruch, kino to śmierć – filmy biologiczne z Wytwórni Filmów Oświatowych

Program złożony z filmów, które powstały wWytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi w latach 50. i 60. Chociaż zostały stworzone jako filmy przyrodnicze i naukowe, formalnie były niezwykle nowatorskie, wręcz eksperymentalne. W przygotowanym przez Michała Matuszewskiego zestawie obserwujemy nierozerwalne splątanie nauki, sztuki i kina.

Źródło grafik użytych w publikacji: materiały prasow/Nowe Horyzonty

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *